Raporty

Trunki w sam raz na święta

Czwartek, 15 października 2015 Autor: Monika Dawiec, HURT & DETAL Nr 10/116. Październik 2015
O ile sama Wigilia nadal według tradycji pozostaje bezmięsna i bezalkoholowa, tak w Boże Narodzenie w polskich domach chętnie sięgamy po trunki alkoholowe, które uprzyjemniają chwile spędzone w gronie rodziny i przyjaciół.
Jak w skrócie można określić sytuację na polskim rynku alkoholi? Pojawiające się najnowsze prognozy dotyczące rynku alkoholowego zakładają, że w najbliższych latach następować będzie wzrost marek premium, win gronowych, whisky, likierów czy nalewek. Obecnie największe zainteresowanie  notuje się wśród piw smakowych, niepasteryzowanych, a także wśród wódek o niższej zawartości alkoholu (poniżej 40%) oraz smakowych. Konsumenci poszukują innowacji wśród smaków, nowości oraz atrakcyjnych promocji. Coraz częściej można spotkać się także ze zjawiskiem premiumizacji, kiedy konsument szuka wyjątkowych produktów, za które jest skłonny zapłacić więcej.

Alkohole doskonale wpisują się w charakter świąteczny. Tradycyjnie – czysta wódka – w sam raz do świątecznego śledzika, ulubione wino – dopasowane do głównego dania, likier – sprawdzi się w towarzystwie deseru oraz whisky – nie tylko na prezent.

Spotkania w gronie rodziny i przyjaciół, toasty za zdrowe i pomyślne święta – to idealna okazja również na wypróbowanie alkoholi z wyższej półki. Takie trunki są najchętniej wybierane na świąteczny upominek. Dodatkowo, warto pamiętać, że czas świąteczny to czas zimowy, więc chętnie kupowane są również trunki rozgrzewające, jak miody pitne czy grzane wina.

Whisky na topie

Święta to okres, kiedy po trunki brown spirits sięgną nie tylko ich zagorzali wielbiciele, ale także ci, którzy próbują tego typu alkoholi jedynie „od święta” bądź kupują je na prezent.

Większość marek w tym czasie posiada swoje zestawy prezentowe – w eleganckim opakowaniu na samą butelkę bądź w zestawie z kieliszkami czy szklaneczkami. Najbardziej popularne whisky to nie single malt a blended – mieszane.

Według badania TGI przeprowadzonego przez Millward Brown w okresie od lipca 2014 do czerwca 2015 r. spożywanie whisky zadeklarowało 95,6% pełnoletnich Polaków. Wśród marek spożywanych najczęściej w pierwszej piątce znalazły się: Ballantine’s, Jack Daniel's, Johnnie Walker, Grant’s i Jim Beam. Na dalszych pozycjach respondenci wymieniali: Chivas Regal, Dark Whisky, Black & White, J&B, Jameson, Famouse Grouse, Passport, Old Smugler, Teacher’s, Dewar’s, William Lawson’s , Canadian Special Old, White Hourse, VAT 69 i inne.

Jak wynika z danych Centrum Monitorowania Rynku – okres przedświąteczny to szczyt sprzedaży whisky. Spośród marek whisky w sklepach do 300 mkw. największe wzrosty w grudniu notuje Ballantine’s, ale dużą popularnością cieszą się też inne czołowe marki tego trunku – Johnnie Walker, Jack Daniel’s i Grant’s. W okresie przygotowań do świąt kupujący chętniej wybierają większe opakowania tego trunku.

Wyniki badania przeprowadzonego przez CBM INDICATOR w kwestii whisky pokazują, że ludzie pijący whisky są najczęściej lojalni wobec swojej ulubionej marki. Blisko połowa respondentów zawsze kupuje tę samą – niezależnie od ceny. Co czwarty ankietowany zmienia markę, ale tylko na taką o podobnej jakości. Co piąty zaś za najważniejszy wskaźnik uznaje cenę produktu i przy zakupie zwraca uwagę na różnego rodzaje promocje. Zaledwie 8,6% miłośników whisky poszukuje najtańszych produktów.

Wódki smakowe i czyste

Wódki kolorowe dzięki swej wielofunkcyjności, jeśli chodzi o sposób i okazję spożycia – poszerzają grono swoich nabywców.  Producenci, analizując trendy rynkowe, wciąż proponują kolejne smaki. W okresie letnim królują smaki orzeźwiające jak grejpfrut, pomarańcza czy limonka. W jesienno-zimowym – najchętniej kupowane są wiśniówki czy orzechówki, a także smaki pigwy, śliwki i czarnej porzeczki. Cytrynówka – jest zupełnie uniwersalna i w sklepach podobnie rotuje przez cały rok.

Jak podaje Główny Urząd Statystyczny, pierwszy kwartał tego roku okazał się być udany dla produkcji wódek. W ujęciu rocznym wzrosła ona o ponad 41,3% w porównaniu z rokiem ubiegłym i wyniosła 20,7 mln litrów. Oznacza to stopniową poprawę sytuacji, która od stycznia ubiegłego roku, kiedy to wprowadzono podwyżkę akcyzy, wprowadziła poważną zapaść. W ujęciu miesięcznym, w marcu br. produkcja wódki wzrosła w porównaniu z lutym o 26,5%.

Jak wynika z danych Centrum Monitorowania Rynku, grudzień to czas żniw dla producentów alkoholi mocnych, szczególnie wódek czystych, które wciąż odpowiadają za ponad 70% wartości sprzedaży tej kategorii – wynika z danych CMR. W sklepach małoformatowych do 300 mkw. przed świętami wyraźne wzrosty notują m.in. trzy najpopularniejsze marki wódki czystej: Żubrówka Biała, Żołądkowa Gorzka i Krupnik Czysty. W tym czasie lepiej niż w poprzednich miesiącach roku sprzedają się też wódki czyste w butelkach 700 ml.

Branża winiarska

Jeszcze kilkanaście lat temu na polskim rynku istniały niewielkie, kilkuosobowe firmy winiarskie. Dziś są to świetnie prosperujące przedsiębiorstwa, spełniające najwyższe światowe standardy, z wyrobami znanymi w różnych zakątkach globu. „Dzięki rosnącej grupie konsumentów wina i sprawnemu zarządzaniu branża winiarska odnotowuje, co roku stabilny wzrost, który umożliwia szeroko zakrojone inwestycje” – mówi Elżbieta Pawłowska, Dyrektor Biura Polskiej Rady Winiarstwa. Nasze winiarnie, poza ekspansją zagranicznych rynków, podążają też za światowymi trendami smakowymi. Przedsiębiorstwa winiarskie wsłuchując się w gusta konsumentów i wychodząc naprzeciw ich oczekiwaniom poszerzają swoje portfolia o cydry, RTD czy takie nowości jak wina gronowe z dodatkiem soku z innych owoców. Przykładem zupełnie unikatowego konceptu jest produkt Bairille firmy Mazurskie Miody. Bairille to destylat ze specjalnej kompozycji najwyższej jakości miodów pszczelich. Trunek swój wyjątkowy smak zawdzięcza długiemu, minimum 3-letniemu dojrzewaniu w dębowych beczkach, powstałych ze specjalnie wyselekcjonowanego drewna.

Oczywiście okres przedświąteczny i koniec roku to tradycyjnie najlepszy czas na sprzedaż win stołowych, deserowych, a także wermutów. Na świątecznych stołach najczęściej można znaleźć różne warianty wina Carlo Rossi (z wariantem California Rose na czele), a także Fresco, Kadarka i Cote – wynika z danych Centrum Monitorowania Rynku (małoformatowe sklepy do 300 mkw.).

Według badania TGI przeprowadzonego przez Millward Brown w okresie od lipca 2014 do czerwca 2015 spożywanie wina zadeklarowało 35,8% pełnoletnich Polaków. W pierwszej piątce najczęściej spożywanych marek win znalazły się: Carlo Rossi, Fresco, Tokaj, Sophia i El Sol. Na dalszych pozycjach respondenci wymieniali: Egri Bikaver, Jacob’s Creek, Baron de France, Cambras, Witoscha, Romantico, Celebro, Bongerone, Sutter Home, Hardys, Barefoot i inne.

W kategorii win musujących respondenci najczęściej wymieniali marki: Dorato, Cin & Cin, Russkoje Igristoje. Na dalszych pozycjach uplasowały się kolejno: Michel Angelo, Martini Asti, Gan Cinzano, Carlo Rossi Sparkling, Cobemckoe/Sovietskoje, Asti Cinzano i inne.

Z kolei wśród wermutów w badaniu TGI pełnoletni Polacy wymieniali: Martini Bianco, Cin & Cin, Ciociosan, Martini Rosso i Cinzano Bianco. Na kolejnych pozycjach znalazły się marki: Martini Extra Dry, Martini Rosato, Cinzano Rose i inne.

Likiery, brandy i koniaki

W grudniu znacznie częściej niż w pozostałe miesiące klienci sklepów do 300 mkw. zaopatrują się w sklepach małoformatowych w brandy, koniaki, a także likiery i kremy.

Likiery, kremy oraz bittery mają stosunkowo małe znaczenie w obrocie alkoholami – udziały tej kategorii w wartości sprzedaży alkoholi wynoszą mniej niż 1% – wynika z danych CBM Indicator.  Kategoria ta wykazuje pewną sezonowość. Największą popularnością cieszy się w okresie świąt wielkanocnych oraz Bożego Narodzenia. To wtedy jej udziały w sprzedaży wzrastają o około 13% w stosunku do pozostałych miesięcy. Likiery, kremy i bittery, w przeciwieństwie do takich kategorii jak piwo, cydr czy drinki, odnotowują spadek sprzedaży w miesiącach czerwiec – wrzesień. Najpopularniejszymi markami wśród tej kategorii są Sheridan’s oraz Advocaat (Polmos Bielsko-Biała). Inne marki dostępne w sklepach małoformatowych to m.in. Jägermeister, Jack Daniel’s Tennessee Honey, Malibu czy Bailey’s. Obecnie likiery, kremy oraz bittery występują tylko w około  40% sklepów sprzedających alkohole.

Najnowsze sondaże CBM Indicator wskazują, iż Metaxa stała się w ostatnich miesiącach najchętniej polecanym alkoholem spośród wszystkich marek brandy, koniaków i winiaków znanych polskim konsumentom. W tegorocznym badaniu poproszono respondentów, którzy spożywali koniaki, brandy i winiaki o wskazanie marek, które byliby chętni polecić innym. Okazuje się, iż amatorzy tej grupy alkoholi zdecydowanie najchętniej poleciliby Metaxę, która zastąpiła na pozycji lidera królującą przez minione lata markę Napoleon. Na drugim i trzecim miejscu listy rankingowej z taką samą liczbą wskazań, ale zaznaczmy – niemal dwukrotnie niższą niż Metaxa – znalazły się Pliska i Napoleon, który jeszcze w ubiegłym roku był najchętniej polecaną marką. Spadek odnosi się również do marki Martell, którą w poprzednim badaniu polecał co piąty respondent. Do pierwszej piątki w tym roku dołączyła natomiast marka Słoneczny Brzeg.

Ważny segment soków i napojów

Napoje alkoholowe i bezalkoholowe to jedne z najważniejszych kategorii w małoformatowych sklepach spożywczych do 300 mkw. zarówno pod względem udziałów w obrotach, jak i w liczbie transakcji.  Szczyt sprzedaży napojów bezalkoholowych przypada na miesiące letnie, ale zainteresowanie tymi produktami wyraźnie rośnie również grudniu. W okresie przedświątecznym zwiększa się również średnia wielkość i wartość transakcji zakupu napojów, co oznacza, że klienci sięgają po większe opakowania lub kupują jednorazowo kilka butelek.

Jak wynika z danych Centrum Monitorowania Rynku, w ostatnim miesiącu roku wzrost sprzedaży wolumenowej i obrotów notują wszyscy najwięksi producenci napojów gazowanych, czyli Coca-Cola, Pepsi, Zbyszko i Hoop. Podobnie jak w pozostałych miesiącach, w grudniu klienci najchętniej sięgają po colę, ale w tym okresie częściej wybierają swoje ulubione marki w większych opakowaniach – wyraźnie rośnie sprzedaż Coca-Coli i Pepsi butelkach o pojemności 2250 ml i dwulitrowych butelek Hoop Coli. Polacy chętnie w święta piją też Sprite, Fantę oraz napoje gazowane marek Hellena i Zbyszko.

Sprzedaż soków, nektarów i napojów również notuje w grudniu wzrosty, jednak nie wszystkie rodzaje tych produktów rosną jednakowo dynamicznie. Święta nie mają wyraźnego wpływu na sprzedaż soków i napojów w małych opakowaniach, w tym okresie zwiększa się za to znaczenie większych kartonów i butelek. Wyraźny wzrost wolumenu i wartości sprzedaży w grudniu notują marki Tymbark i Capri, lepiej w tym czasie sprzedają się także soki i napoje Costa i Hortex. Do najczęściej kupowanych produktów w okresie świątecznym należą pomarańczowy sok Caprio w dwulitrowym opakowaniu oraz litrowy karton soku pomarańczowego Tymbark. W czołówce najlepiej sprzedających się produktów, podobnie jak w całym roku, znajdują się również napoje Tymbark w dużych butelkach – najpopularniejsze są warianty jabłko-wiśnia i jabłko-mięta.

Monika Dawiec


tagi: soki , napoje , alkohole , wina , wódki , piwo ,